söndag, oktober 22, 2006

Är svensk barnomsorg dålig för barnen?

I somras när vi var hemma på semester i Sverige så slog det mig hur ointresserade nästan alla barn var av att leka med vår "toddler" (rulting?). Över huvud taget verkade barnen leka med de de redan kände, och undvika andra barn. Här i England (åtminstone i mina regioner) tycker jag barnen generellt vill lära känna alla barn, oavsett vilka de kände förut. Snarast är nog barn här mer intresserade av nykomlingar än de de redan känner.

Frågan är vad orsaken är? Genetiska skillnader kan nog uteslutas. Att jag uppfattar saker med färgning är en möjlighet, men min fru upplevde samma sak. Jag misstänker istället att den omfattande dagisverksamheten har påverkat svensken att bli misstänksam mot främlingar av naturen. Vad händer egentligen när små barn lämnas på dagis och tvingas försöka hävda sig mot äldre totala främlingar? Blir det inte naturligt att sluta sig innåt och att vara misstänksam mot okända människor?

Inga kommentarer: