tisdag, oktober 24, 2006

Hur odiplomatiska får diplomater vara?

OK, visatjänsten på svenska ambassaden i London kanske inte är direkt en diplomatisk funktion, men ambassadens bemötande mot utlänningar är trots allt ofta Sveriges ansikte utåt. Man kan alltså förvänta sig åtminstone en att en aning energi läggs på att ge ett trevligt bemötande och god servicenivå. Särskillt på en ambassad i Europas största stad, och tillika en av världens viktigaste städer.

Mina egna erfarenheter från kontakter med den svenska ambassaden är att man inte blir direkt imponerad av någonting. Väntlokalen, för vänta brukar man få göra, är klart under den standard som en vanlig svensk bank skulle ha, och dessutom rätt trång. Personalen varierar från snipig till trevlig -ett lotteri, men åldern på personalen brukar ge ett rätt bra förhandsbesked om artighetsnivån. Öppettiderna är dåliga -särskillt med tanke på att London är en världsstad, mängden svenskar i London är mycket stort, och England är så nära Sverige.

Man undrar ju också vad personalen sysslar med när den inte har tid med jobbiga köande kunder? Det går nog åt en hel del kaffebönor...

Mina egna kontakter inskränker sig till passförnyande samt röstning.
Värre är det om man av någon orsak inte är svensk, och behöver visa. Från tillförlitligt håll har jag hört en ganska skräckartad historia om mängden papper, intyg och liknande som måste sammanställas för en visaapplikation. Och detta av någon som bor i UK och utan problem reser till USA. Man kunde tro att access till Sverige är lika attraktivt som ett passerkort till Fort Knox, med rätt att ta med sig så mycket man kan bära därifrån!

Senaste dumheten, som man bara nämner i löpande text på ambassadens websida, och som har införts utan förvarning, är att man måste ringa någon automatisk telefonsvarare (som kostar £1 i minuten!!) och skaffa en "appointment" innan man åker till ambassaden. Om man inte har med sin dyra kölapp så blir man tvärt avhyst -inga undantag! Inte ens om man har tagit ledigt från jobbet för att passa ambassadens snikna öppettider.

Hur pinsamt får det bli egentligen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, riktigt absurt är det, hur mycket byråkrati vissa nationaliteter måste ta sig igenom för att få ett vanligt kort-tids visum till Sverige. Man skulle kunna tro att Sverige vore ett skatteparadis med trevligt klimat, så misstänksamma är våra ambassader mot människor som vill hit för en affärstrip eller en kort weekend! :-)

Anonym sa...

Det är ju så typiskt Sosse byrokratisk mentalitet det Du beskriver.

mvh
aka Krazy Kanuck

London Calling sa...

Snygg blogg, Krazy!
Skall försöka mickla med mallen till denna för att göra den lite roligare. Saknar dessutom en "senaste inlägg"-ruta i Blogger..

Ja, visst är det groteskt byråkratiskt, och sossarna älskar sånt. Sunt förnuft står inte högt i kurs hos sossarna (kanske för att dom har dåligt av den varan?).

Anonym sa...

Tack LC! Lycka till med bloggandet, har lagt din blog till favoriterna.