onsdag, oktober 25, 2006

11 frukter, varav 6 päron

I fruktskålen låg äpplen och päron.
Först hade vi 11 frukter totalt, varav 5 var äpplen. Hur många päron hade vi? Kunde fördelningen göras jämnare? (Halva frukter är inte en möjlig lösing!)

Sedan kastade vi bort två äpplen, för någon sade att de var ruttna, och lade i ett äpple och ett päron, för det fanns inte två lämpliga äpplen utan minsta lilla tryckmärken.

Hur många äpplen och päron har vi nu i skålen?

Jämo oroar sig för inget, som vanligt

P.S: Man kan ju hävda att i nyutnämningshänsende så har Reinfeldt hittills åstadkommit perfekt genusjämlikhet!
P.P.S:
"Yvonne Hirdman, professor i historia vid Stockholms universitet och genusforskare, är besviken över att statsministern inte lyckats bättre med balansen.
– Det kan väl inte ha varit så svårt att hitta en kvinna. När man ser en man ser man alltid kompetens, när man ser en kvinna ser man osäkerhet och inkompetens, säger hon."
...Ehh??

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Fruktmatematik!

Magistern!

I mina beräkningar utgår jag från att skålen innehöll sex äpplen och fem päron, inte tvärt om.

Nu tror jag mig också veta att en frukt var både äpple och päron, en dubbelfrukt alltså! Sedan tror jag även att ett äpple egentligen var ett päron?

Om jag räknat rätt blir det en pärondominerad fruktskål. Och jag föredrar den formen.

London Calling sa...

Högsta betyg för ansträngning! Du får 6 stjärnor av 5 möjliga, vilket bör placera dig i den mellersta kvantilen på vår skala här på Södertörns superhögskola.

Anonym sa...

Södertörn rules!

Nu måste jag kila på kurs i skateboardolgy and enemime!

Den lär vara krävande! Men ska man få ett bra jobb gäller det ju att ha en bra högskoleutbildning där studenterna bestämmer både innehåll och studietakt!

London Calling sa...

En liten korr bara:
"Söder törn" skulle det ju ha varit ju!

Anonym sa...

Mot sex stjärnor!

Mitt första svar saknade en faktor varför slut-produkten (fy mig!) blev en aning omogen. Ett äpple var ju inte päron utan en fruktkaka!

Summan av kardemumman blir därmed: fyra äpplen, ett äppelpäron, fem päron och en engelsk efterrätt.

Med ovanstående (och ett polerat äpple) borde jag spetsa!

London Calling sa...

Doktors hatten kommer med vändande post! Samma stor lek som förra gången?

Anonym sa...

Tackar!

Precis som förra gången krävs det att frontalpartiet på cylindern förstärks. Annars tänker jag sönder den på en gång.